Sabahattin Ali, muazzam sosyal tespitleri ile, yalın dili ile ve hepimizin kendinden bir parça bulacağı sağlam hikaye kurguları ile Türk Edebiyatı'nın şüphesiz en usta isimlerinden. Ve onun çok satanlar listesinden düşmeyen en popüler kitabı "Kürk Mantolu Madonna". Bugünkü konumuz Tuba Ünsal yapımcılığında sahneye taşınan ölümsüz eser Kürk Mantolu Madonna tiyatro incelemesi.

 

 

"Bir kitabı okurken geçen iki saatin, ömrümün birçok senelerinden daha dolu, daha ehemmiyetli olduğunu fark edince, insan hayatının ürkütücü hiçliğini düşünür ve yeis içinde kalırdım."

 

 

Kadro sağlam!



 

Tuba Ünsal'ın yapımcılığında sahneye uyarlanan bu oyunda Sercan Badur, Alper Saldıran, Engin Alkan ve Tuba Ünsal rol alıyor. Raif Bey'in yaşlılığı rolünde daha önceleri Menderes Samancılar varken, daha sonra oyunun yönetmeni olan Engin Alkan bu rolü de üstleniyor. İncelememe iki farklı açıdan bakacağım. Biri tiyatroyu ön sıradan izleyenler için, diğeri arka sıralardan izleyenler için.

 

 

Sahne tasarımı ve prodüksiyon



 

kürk mantolu madonna tiyatro 2

 

Bana göre bir tiyatro oyunu koltuğunuza oturduğunuz an başlar. Çünkü seyirci sahneye ilk baktığında yavaş yavaş dekoru içselleştirmeye başlar ve kendi dünyasından çıkıp, oyunda yaratılan dünyaya dahil olur. Kürk Mantolu Madonna'ya baktığımızda gayet sade ve ferah bir dekor sizi karşılıyor. Sahnenin üst kısmındaki hareketli perdeler kimi zaman duvar işlevi görse de, kimi zaman da projeksiyon ile yansıtılan görseller ile atmosferi destekliyor. İşte bu perdelere oyunun başından itibaren yer yer kitaptan alıntılanmış sözler yansıtılıyor. Sahnenin sade ve büyük olması sebebiyle, hem ön hem arka sıradaki seyirciler için bir fark yok.

 

 

Hikaye kurgusu ve uyarlama



 

tuba ünsal 2

 

Oyun geneli itibari ile kitabın neredeyse tamamen aynısıydı. Hikaye yapısında ve kurguda hiç değişikliğe gidilmemişti. Bu Sabahattin Ali'nin zekice kurguladığı hikayeyi korumuş olsa da, tiyatroya aktarılırken bazı sorunlar yaratmış. Çünkü oyun, sanki bütün seyircilerin kitabı okuyup geldiği düşünülerek uyarlanmış gibiydi. Karakter tanıtımları biraz zayıf kalmıştı. Bu sebeple ilk 30 dakika oyunun içine dahil olmakta zorlanabilirsiniz. 

 

 

Kitap yapısını korumak için, karakterlerin duygu durumlarını anlatan cümleler çıkarılmamış. Karakterler yer yer, "Beni baştan aşağı süzdü.", "Gözlerimi belirttim ve şaşkın bir ifadeyle suratına baktım." gibi cümleler kuruyor. Kitapta duyguları anlatmak için kullanılan bu cümlelerin, tiyatroda jest ve mimiklerle yapılması gerektiğini düşünüyorum. Fakat arka sıralarda oturuyorsanız oyuncuların yüzünü göremediğiniz için bu duyguları anlamanız da pek mümkün olmayacaktı. Bu teknik yer yer sizi oyundan soğutsa da nadiren kurguya uygun kullanılmıştı. Oyunun 2 saat 45 dakika sürmesinin sebebi de muhtemelen bu ekstra cümlelerdir.

 

 

Oyunculuklar: Yetmez ama evet!



 

alper saldıran 2

 

Kürk Mantolu Madonna tiyatro uyarlamasında, belki de sizi en çok oyundan soğutan şey dengesiz oyunculuklardı. 4 başrol oyuncusu, genelde 2'şerli olarak hep sahneyi paylaşıyordu ve sahnedeki oyunculardan biri çok iyiyken, partneri hep o performansı bir tık aşağı düşürmüştü.

 

 

Sercan Badur (Rasim): Sercan Badur'un oynadığı Rasim karakteri bir nevi bizi temsil ediyor. Raif Bey'in içindeki sır dolu dünyayı merak eden ve bizimle birlikte öğrenen karakter zaman zaman seyirciyle de konuşuyor. Bu yüzden oyunun başında seyirciyi oyuna dahil etmek adına en önemli karakter olduğunu düşünüyorum. Ancak Sercan Badur, oyunun başında çiğ ve kontrolsüz ses tonu ile sizi o duyguya sokamıyor. Fakat şaşırtıcı bir şekilde geçtiğimiz sezon bu rol ile "En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu" ödülünü almış. 

 

 

Engin Alkan (Raif Bey'in yaşlılığı): İşte 2 saat 45 dakika içinde gördüğüme, duyduğuma memnun olduğum tek şey. Engin Alkan muazzam ses tonu ve oturaklı oyunculuğu ile tempoyu nerede arttırması nerede azaltması gerektiğini o kadar iyi biliyor ki, her hareketiyle sahnedeki tüm duyguyu size yansıtıyor. Oyunun yönetmenliğini de üstlenen Engin Alkan, oyunun şüphesiz en iyi yıldızıydı.

 

 

Alper Saldıran (Raif Bey'in gençliği): İşte oyunda sizi memnun edecek bir diğer unsur.  Alper Saldıran, sanırım oynadıkça karakteri geliştirmiş, çünkü oyuna gitmeden önce okuduğum eleştirilerdeki kusurların hiç birini göremedim. Raif Bey'in o toy ve tecrübesiz tavırlarını o kadar iyi yansıtıyor ki, işte o dakikadan sonra kendinizi karakterle eşleştiriyor ve onunla aynı şeyleri hissetmeye başlıyorsunuz. Ön sıralarda oturuyorsanız jest ve mimikleri kesinlikle sizi daha da oyuna dahil edecek.

 

 

Tuba Ünsal (Maria Puder): Ve işte hikayenin ana karakterinin aşık olduğu güzeller güzeli Madonna. Kitabı okuyan pek çok kişinin hayallerindeki Maria Puder karakteriyle örtüşmese de Tuba Ünsal'ın bu yorumunu ben başarılı buldum. Sert çizgileri olan, uçuk kaçık ve gizemli bir karakteri bize yeterince yansıtmıştı.

 

 

ÖZETLE...



 

Özetle, Kürk Mantolu Madonna tiyatro uyarlamasında kurgu problemleri ve gereksiz uzunluk gibi sorunlar olsa da Engin Alkan ve Sabahattin Ali için izlenebilir. Benim bu oyun için puanım 6,5/10. Eğer indirimli bilet bulursanız gidin.

 

Şehir Tiyatroları’nda kaçırmamanız gereken 3 oyun!